Google Analyticsin yksi tärkeimmistä tehtävistä verkkokauppiaalla on konversioiden seuranta ja erityisesti eri markkinointikanavien toiminta, eli liikenteen lähteiden mukainen konversioiden ja tuoton määrä. Tähän liittyy kuitenkin yksi yksinkertainen ongelma, johon löytyy kuitenkin helppo ratkaisu.
Ongelma:
Monesti asiakkaan täytyy poistua verkkokaupasta maksuvälittäjän sivulle maksamaan tilauksensa ja maksettuansa asiakas palaa takaisin verkkokauppaan ”Kiitos tilauksestasi” -sivulle. Tilaus kirjataan konversioksi juuri tuolla kiitos-sivulla ja analytiikka saattaa kirjata konversion lähteeksi virheellisesti maksutapatoimijan palvelimen, eikä sitä sivustoa, jolta asiakas sivuille alunperin päätyi. Tämä tietysti sotkee pahimmillaan totaalisesti konversioiden seurannan. Tässä esimerkkinä kuvakaappaus erään suomalaisen verkkokaupan Google Analytics-tililtä (julkaistu kauppiaan luvalla):
Kuvasta näkyy, että hyvin merkkittävä osa konversioista on kirjautunut Nordealle ja Osuuspankille, joka tietenkään ei ole tarkoituksenmukaista.
Jos tämä ongelma on tullut sinulla vastaan, niin lue alta vielä ohjeet siitä, että miten saat kierrettyä ongelman.
Ratkaisu:
Ongelman saat korjattua helpoiten käyttämällä Google Universal Analyticsin toimintoa Viittausten poissulkemisluettelo.
Toiminto löytyy Google Analyticsista kohdasta: Järjestelmänvalvoja – .js seurantatieto – Viittausten poissulkemisluettelo.
Ruutukaappaus Viittausten poissulkemisluettelo -toiminnosta:
Klikkaa nappia ”Lisää viittausten poissulkeminen” -nappia, kirjoita avautuvalle lomakkeelle maksutavan palvelimen nimi ja tallenna. Lisää työkalun kautta kaikkien kaupassasi käytössä olevien maksutapojen palvelimen nimi.
Tässä joidenkin suosituimpien maksutapojen palvelimia:
nordea.fi
op.fi
danskebank.fi
paytrail.com
paypal.com
klarna.com
tapiola.fi
alandsbanken.fi
handelsbanken.fi
s-pankki.fi
saastopankki.fi
poppankki.fi
aktia.fi
luottokunta.fi