Hyvän META kuvauksen kirjoittaminen auttaa tuomaan lisää kävijöitä
Mikä on META kuvaus ja mitä merkitystä sillä on verkkokaupan kannalta? META kuvaus on lyhyt, noin 160 merkkiä pitkä, tiivistelmä yksittäisestä www-sivusta. Hakukoneet käyttävät näitä tiivistelmiä usein esittäessään sivua hakutuloksissa klikattavan linkin alapuolella. Jos META kuvausta ei ole määritelty sivulle, yrittää hakukoneen automatiikka löytää tiivistelmäksi sopivaa tekstiä itse sivun sisällöstä; vaihtelevalla menestyksellä. Kuvaustekstin pituutta ei ole rajoitettu, mutta hakukoneet esittävät siitä enintään noin 160 merkkiä pitkän pätkän. Käytännössä jokainen hakukonetta käyttänyt tietää, kuinka suuri merkitys tuolla lyhyellä tekstillä on: se antaa käyttäjälle viitettä, mitä sivulta löytyy. Mitä paremmin kuvaus kertoo käyttäjälle, että sivulta löytyy juuri se mitä hän on etsimässä, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän klikkaa kyseistä linkkiä. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos pystyt kirjoittamaan tiiviit napakat ja lisäksi houkuttelevat kuvaukset sivujesi META-kuvauksiin, sinulla on hyvät mahdollisuudet saada suuremman klikkiprosentin ansiosta enemmän kävijöitä hakukoneiden kautta. Tämä on erinomainen tapa markkinoida sivujasi!
Google-hakukone esittää META-kuvaksen tässä klikattavan linkin alapuolella. Huomaa, että käyttäjän käyttämän hakusanan esiintyminen kuvauksessa parantaa huomioarvoa, koska sana on lihavoituna.
Hakukoneiden lisäksi myös sosiaaliset mediat hyödyntävät usein sivun META-kuvausta. Esimerkiksi jos postaan edellämainitun sivun Facebookiin, ehdottaa Facebook, että se esitettäisiin seuraavalla tavalla:
Huomaa, että taas sivun META-kuvaus on sivun esittelytekstinä! Milloin tahansa asiakkaasi postaavat tuotteistasi Facebookiin, haluatko, että postauksissa näkyy esittelytekstinä mitä sattuu, vain sinun määrittelemäsi markkinointiteksti? Tartu siis tuumasta toimeen ja ala täyttää jatkossa tuotteiden ja muiden verkkokaupan sivujen META-kuvauksia. Erityisesti etusivun META-kuvaus kannattaa harkita tarkkaan.
Miten tämä tapahtuu käytännössä? ProsperCart® verkkokauppaohjelmistossa META-tiedot voi syöttää tuotteiden hallinnan META-välilehdellä, kun tuote on valittuna. Huomaa, että jos META kuvausta ei ole syötetty, käyttää ProsperCart automaattisesti tuotteen kuvaus1-kentän sisältöä META kuvauksena. Kuvaus1-kentästä tosin poistetaan automaattisesti muotoilut, koska META-tiedoissa voi käyttää vain muotoilematonta tekstisisältöä. Kuvaus1-kenttä on kuitenkin usein huomattavasti pitempi kuin 160 merkkiä, joten suositeltavaa on, että kaikista, tai ainakin tärkeimmistä tuotteista kirjoittaisi erillisen META kuvauksen. META kuvaus voi kuitenkin olla kuinka pitkä tahansa. Hakukone päättelee mikä osio META kuvauksesta on relevantein haun tehneelle käyttäjälle.
Minkälainen META kuvauksen sitten olisi syytä olla?
Ytimekäs ja houkutteleva – sen täytyisi sisältää lukijalle jokin kehoitus tai hyvä syy tulla sivulle. Jokaisella sivulla tulisi olla erilainen META kuvaus. Vältä tilannetta, jossa monella tuotteella käytetään samaa META kuvausta. Vältä erikoismerkkejä META kuvauksessa.
Muista, että voit aina kokeilla erilaisia versioita ja seurata niiden toimivuutta. Vain siten voit tietää, mikä toimii kaikista parhaiten!
Lue lisää muista META-tiedoista hakukoneoptimoinnin pikaoppaasta.
Lisätietoja META kuvauksesta:
SEOmoz: SEO Best Practices: Meta Description
KissMetrics blog: Meta Description Magic: Think Less about SEO and More about Click-Throughs
Search Engine People: Tested: The Best Length for a Description Tag is Longer Than You Think
© Vesa Nippala