B2B verkkokauppa arvio Gartner

B2B verkkokauppa – Kasvun mahdollisuus liiketoiminnalle

Share this post on:

B2B-verkkokauppa on nouseva trendi liiketoiminnassa ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Gartner on ennustanut, että jopa 80 prosenttia myös B2B ostamisesta on siirtymässä verkkoon viiden vuoden sisällä. (Gartner 2023) Tässä blogissa pureudumme syvemmälle B2B-verkkokaupan maailmaan, sen merkitykseen yrityksille sekä avainasioihin, jotka on otettava huomioon, kun harkitaan B2B-verkkokaupan käyttöönottoa.

Mikä B2B-verkkokauppa on?

B2B-verkkokauppa tarkoittaa liiketoiminnan muotoa, joka tapahtuu yritysten välillä verkossa. Se eroaa perinteisestä kuluttajaverkkokaupasta (B2C) eli niin kutsutusta pakettikaupasta siten, että se keskittyy kuluttajien sijaan yritysten välisiin suhteisiin. B2B-verkkokauppa voi kattaa monia erilaisia toimialoja mukaan lukien valmistus, tukkukauppa ja palvelualat.

Miksi B2B-verkkokauppa on tärkeää?

Tehokkuus ja kustannussäästöt: B2B-verkkokauppa tehostaa tilausprosessia, joka säästää aikaa ja resursseja sekä asiakkaille, että myyjille. Vähentyneet manuaaliset prosessit virheet tarkoittavat myös kustannussäästöjä.

Laajempi asiakaskunta: Verkossa toimiva B2B-verkkokauppa on auki 24/7 ja voi tavoittaa laajemman asiakaskunnan sekä uusia markkinoita. Se mahdollistaa myös kansainvälisen kaupan laajentamisen.

Asiakasuskollisuus: Hyvin suunniteltu B2B-verkkokauppa voi parantaa asiakasuskollisuutta tarjoamalla asiakkaille kätevän ja miellyttävän ostokokemuksen juuri silloin kun se parhaiten asiakkaan aikatauluihin sopii.

Personoituja tarjouksia: B2B-verkkokauppa voi tarjota myös mahdollisuuden asiakaskohtaisiin hintoihin ja tarjouksiin.

Vinkkilista B2B-verkkokaupan käyttöönottoon

  1. Verkkokauppa-alusta: Valitse sopiva verkkokauppa-alusta, joka tarjoaa tarvittavat B2B-ominaisuudet, kuten esimerkiksi tarjoustyökalun, tilaushistorian ja asiakaskohtaisen hinnoittelun.
  2. Tuotetiedot ja -kuvaus: Varmista, että alusta mahdollistaa kattavan ja yksityiskohtaisen tuotetietojen ja -kuvausten lisäys mahdollisuuden. Tämä auttaa asiakkaita tekemään informoituja päätöksiä.
  3. Turvallisuus ja tietosuoja: Huolehdi, että asiakkaidesi tiedot ovat turvassa ja varmista, että verkkokauppa täyttää tietosuojamääräykset.
  4. Integrointi liiketoiminnan muihin järjestelmiin: Tehokas integrointi olemassa oleviin liiketoiminnan järjestelmiin, kuten ERP-järjestelmiin, lisää tehokkuutta ja helpottaa hallintaa.
  5. Asiakastuki: Voit tarjota myös verkkokaupassa erinomaista asiakaspalvelua ja -tukea jolla varmistat, että asiakkaat saavat tarvitsemansa avun.

B2B-verkkokauppa on kasvunmahdollisuus liiketoiminnalle. Se voi auttaa yrityksiä lisäämään tehokkuutta, laajentamaan asiakaskuntaa ja parantamaan asiakasuskollisuutta. Oikein suunniteltuna se voi tuoda merkittäviä etuja ja sen merkittävyys jatkaa kasvuaan liiketoimintamaailmassa. Jos harkitset B2B-verkkokaupan käyttöönottoa, tutustu Oscar eCommerce verkkokauppa-alustaan. Se on suunniteltu ratkaisemaan B2B-verkkoliiketoiminnan ongelmia ja omaa suuren määrän laadukkaita B2B-ominaisuuksia.

Lähteet:

Gartner 2023: Magic Quadrant for digital commerce https://www.gartner.com/doc/reprints?id=1-2ERT6T79&ct=230822&st=sb

Share this post on:

B2B verkkokauppa

Oscar eCommerce - Verkkokauppa laadukkailla B2B-ominaisuuksilla

Voimme ylpeänä kertoa, että Oscar eCommerce tarjoaa huippuluokan ominaisuuksia perinteisten verkkokauppa ominaisuuksien lisäksi myös B2B-verkkoliiketoimintaan. Me uskomme, että liiketoiminnan kasvun ei pitäisi olla sidoksissa rajoituksiin ja siksi olemme kehittäneet monipuolisen verkkokauppa-alustan, joka vastaa kaikenkokoisten yritysten tarpeisiin toimialariippumattomasti.

Erityisosaamista B2B verkkokaupan puolella

Emme rajoitu vain perinteisen verkkokauppa-alustan ominaisuuksiin. Tarjoamme laajan valikoiman ratkaisuja, jotka vastaavat B2B-sektorin monimuotoisiin tarpeisiin. Olipa kyse sitten räätälöityjen kokonaisuuksien myynnistä, varaosien tilaamisesta tai huoltoportaalin luomisesta, me olemme täällä sinua varten.

Oscar eCommercen B2B ominaisuuksia

Verkkokauppa-alustamme B2B-verkkoliiketoiminnan ratkaisuja ovat mm. 

Asiakaskohtainen hinnoittelu mahdollistaa yksilölliset hinnat eri asiakkaille.  Räätälöity hinnoittelu tehostaa myyntiä ja tarjoaa asiakkaille henkilökohtaisempaa palvelua. Lue lisää asiakaskohtaisesta hinnoittelusta blogistamme: B2B-verkkokaupan asiakaskohtaiset hinnat – Yksilöllistä palvelua ja parempaa asiakasuskollisuutta.

Asiakaskohtaisilla myyjätunnuksilla voit tarjota henkilökohtaista palvelua ja helpottaa asiakasrajapinnan hallintaa verkkokaupassasi. Tällä työkalulla voit tehdä asiakkaille valmiita tuotelistauksia, määritellä tuotteiden määrät ja hinnat erikseen sekä lisätä alennuskoodeja, mikä tekee asiakkaidesi kokemuksesta entistä räätälöidympää ja houkuttelevampaa. Tämä parantaa asiakassuhteiden hallintaa ja voi tehostaa myyntiäsi. Myyjätoiminto on esitelty tarkemmin blogikirjoituksessamme Tehokas Asiakasrajapinnan Hallinta.

Monipuolisten myyjätoimintojen lisäominaisuus.

Tarjoustyökalun avulla voit tehdä myyntiprosessista sujuvampaa ja monipuolisempaa. Voit luoda ja lähettää asiakkaillesi kustomoituja tarjouksia jotka voivat sisältää lisärivejä, kuten työnosuudet. Näin ollen voit tarjota heille tarkkoja ja yksityiskohtaisia hintatietoja. Tämä lisäominaisuus tekee tarjousten laatimisesta vaivatonta ja mahdollistaa entistä yksilöllisemmät tarjoukset lisää asiakastyytyväisyyttä ja parantaa myyntiäsi. Lue lisää!

Ostoskorin sijaan verkkokaupalla on tarjouskori. Tarjouskoritoiminto toimii perinteisen verkkokaupan kaltaisesti. Asiakkaat voivat kerätä haluamansa tuotteet tarjouskoriin ja lähettää tarjouspyynnön vaivattomasti. Tämä mahdollistaa nopean ja tehokkaan viestinnän asiakkaiden kanssa ja tarjoaa yksinkertaisen tavan esittää tarjouksia tuotteista. Tarjouskori on kätevä työkalu, joka tekee asiakkaiden ja myyjien vuorovaikutuksesta saumattoman ja sujuvan.

Tehosta verkkokaupan hallintaa ja turvallisuutta luomalla jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaiset tunnukset verkkokauppaan. Tunnuksien luominen mahdollistaa toimintojen seuraamisen. Lisäksi voit myös määritellä käyttäjätunnuksille eri tasoisia käyttöoikeuksia, mikä lisää turvallisuutta ja auttaa estämään epätoivotut toiminnot. Näin voit tarjota räätälöidyn ja turvallisen käyttökokemuksen asiakkaillesi ja henkilöstöllesi.

Esitetyökalulla voit generoida tuotesivusta, tuotelistauksista tai ostoskorista PDF-tiedoston, joita voit käyttää esitteenä. Voit kohdistaa esitteen myös tietylle asiakkaalle asiakaskohtaisilla hinnoilla. 

Oscarilla on monipuoliset maksukumppanit ja -tavat.

Huoltoportaali on helppokäyttöinen verkkosivuston portaali, joka mahdollistaa nopean huoltotilauksen luomisen asiakkaiden täyttämien huoltolomakkeiden perusteella.  Portaali auttaa sinua aikatauluttamaan ja priorisoimaan huoltotilaukset, jotta voit hallita huoltoja vaivattomasti. Tuo tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä huoltopalveluillesi. 

Tuotehakuavustaja on älykäs apuväline, joka ohjaa asiakkaasi oikean tuotteen valintaan esittämällä kysymyksiä. Näin varmistat, että asiakkaasi löytävät suuresta myyntivalikoimasta juuri sen, mitä he tarvitsevat nopeasti ja vaivattomasti.

Etsi lähin jälleenmyyjäsi helposti käyttäjän sijainnin perusteella tai tutki karttaa liikuttelemalla. Tarjoamme vaivattoman tavan löytää paikalliset jälleenmyyjät, jotta voit suorittaa yhteydenoton tai vierailun nopeasti ja helposti. 

Oscar eCommerce:n etusivun näkymä

Kiinnostaisiko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

    *merkityt kentät ovat vähintään täytettävä, jotta voit lähettää lomakkeen